ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders) znamená v překladu hyperaktivita s poruchou pozornosti. Tato porucha patří mezi neurovývojové poruchy, které se projevují nesoustředěností, nepozorností, impulzivitou a hyperaktivitou. Objeví se u dětí v raném dětství a v největší míře ve školním věku dítěte. Tato porucha postihuje 6 až 15 % dětí, a to ve větší míře chlapce (v poměru 3:1).
Jak poznáme dítě, které je postiženo tímto syndromem zvýšené aktivity? Takové dítě nepostojí a neposedí na místě, neustále pobíhá, bývá hodně neklidné. Dlouho nevydrží u jedné činnosti či nějaké hry. Není schopno si dlouho prohlížet knihu s obrázky či se dívat na pohádku.
Takovéto děti nejsou nevychované ani hloupé. Spíše se jedná o děti velmi inteligentní, bystré a mají velkou fantazii. Pouze mají problémy, které by se měli doma i ve škole při výchově respektovat.
Hyperaktivita se dá těžko určit. Hranice mezi aktivním a hyperaktivním dítětem je velice tenká. Pakliže máte dítě, co je živé a srší energií, to opravdu nemusí znamenat, že trpí ADHD. Jestliže však máte nějaké pochybnosti nebo vás již v mateřské školce učitelky upozorňují na to, že by se mohlo o takovou poruchu jednat, raději zajděte za odborníkem.
Podle výzkumů je známo je hyperaktivitou trpí 6 až 15 % dětí, z toho 20 až 40 % dětí má problémy s učivem. Asi třetina z nich se těchto problémů v dospělosti zbaví zcela, třetina je dokáže kompenzovat, ale bohužel třetina má s tímto problémy po celý život.
Pro rodiče to bývá velká zátěž vychovávat takové dítě a navíc stále poslouchají stížnosti ze školy a čtou poznámky v žákovské knížce.
Na podporu mozkové činnosti existují a používají se tzv. nootropika, tj. látky, které zlepšují výživu mozku (ginkgo biloba, lecitin, piracetam, vitamín B6). Nootropika jsou většinou volně prodejné.
Dále by rodiče měli svému dítěti zajistit klid a klidné a ničím nerušené prostředí. Při čtení pohádky by neměla být zapnutá televize, rádio a po ruce by dítě nemělo mít jiné knihy či časopisy, které by ho mohly rozptylovat. Stůl by dítě mělo mít u zdi bez plakátů a různých polepek a obrázků. Na stolku by nemělo mít jiné zbytečnosti a věci, které by odváděly a narušovaly jeho pozornost. Je velmi dobré dítě přihlásit na nějaký sport, který ho bude bavit a kde se vydá z energie. Dítě by mělo mít pevný denní řád. Jistota takové dítě uklidňuje. Pakliže nastanou nějaké změny, je dobré na to dítě upozornit včas a dopředu, aby se s tím vyrovnalo.
V pubertě se ADHD projevuje stejně nebo podobně jako v dětství, jen někdy se něco může vystupňovat. Objevit se může agresivita, problémy s učivem a náladovost.
V dospělosti se tento problém mění. Zhruba u jedné třetiny mohou potíže zcela vymizet, protože dochází k dozrávání nervové soustavy. U dalších jedinců v dospělosti ubývá hyperaktivity, ale zůstává výbušnost, impulzivita a změna nálad. Dospělí s ADHD mívají hodně konflikty na pracovišti i s partnery a obojí často mění.