Možná jste zahlédli v rodinném albu fotografii babičky jako malé holčičky s věnečkem na hlavě, v bílých šatečkách a s nazdobenou svící v ruce. Jedná se o upomínkovou fotografii na den prvního svatého přijímání. Je to událost, která se více týká dětí z věřících rodin. Ale pokud bylo děťátko pokřtěné a má věřící babičku, která si to přeje, často přistupují k prvnímu svatému přijímání i děti, které jinak s rodiči do kostela nechodí.
Svaté přijímání se jinak také nazývá svátost oltářní nebo eucharistie. První svaté přijímání patří mezi svátosti iniciační, to znamená, že následně po křtu, dokončuje uvedení dítěte do křesťanského života.
V jednotlivých regionech a farnostech se můžeme setkat s drobnými odlišnostmi, ale v zásadě lze podmínky a postup přípravy shrnout takto:
V sobotu před 1. sv. přijímáním děti poprvé přistupují ke svátosti smíření (zpovědi). První svaté přijímání se koná při slavnostní mši. Tu většinou zahajuje průvod. Děti se poté posadí do předních lavic anebo na lavičky nebo židle před oltářem. Rodiče a prarodiče dětí mají rezervovány také přední řady a vhodná je účast kmotrů. Celá mše bývá animovaná, to znamená oživená zapojením dětí, které čtou čtení z Písma svatého, zpívají žalm, předčítají přímluvy, nesou obětní dary atd. Také promluva kněze je laděná k dětem a slavené události. Děti mají buď při sobě anebo umístěny u oltáře svou křestní svíci, která jim má připomínat jejich křest a za rozžatých svíček společně obnovují křestní slib.
K přijímání nejprve přistupují děti a za asistence katechetky mohou před a po přijímání hlasitě pronést modlitbu. Závěrečné požehnání je také zaměřené převážně na děti a slavenou událost.
I když dítě do kostela přivedou rodiče, takovým zřetelným smyslem 1. svatého přijímání je, že dítě poprvé samo za sebe veřejně může říct: "Já věřím v Boha" a od této chvíle každou neděli může přijímat hostii, samo dokáže lépe rozlišovat dobré a špatné skutky a lépe rozumí tajemstvím víry. Bohužel ale dost rodičů po této události už přestane dítě do kostela vodit, a tak jeho cesta k Bohu dále nepokračuje a málokdy se potom opět do kostela vrátí.